De rijstijl van de Italianen of Spanjaarden. Fransen die geen Engels spreken. Verkopers van restaurants en winkels die na jouw ‘nee bedankt’ nog drie keer vragen of je binnenkomt. Al deze situaties kunnen aanleiding zijn voor ergernis. Hoe blijf je empathisch?

Andere culturen ontmoeten en ervaren is vaak de reden om op reis te gaan. Toch kun je je behoorlijk ergeren aan mensen met andere gewoonten en gebruiken. Ook aan je eigen landgenoten trouwens. Bijvoorbeeld als ze meer eten opscheppen of harder praten dan je zou willen. Zo blijf je voor openstaan voor je medebewoners op deze planeet.

Verschillen verwelkomen
Je kunt in deze gevallen denken: ‘Zo doen zíj het,’ en je er verder niet aan storen. Verschillen mogen er zijn. Met alles wat iedereen doet of zegt, probeert ieder mens immers een behoefte te vervullen. Ieder op zijn eigen manier. Je landgenoten hebben plezier, de verkoper probeert mogelijk in zijn financiële zekerheid te voorzien en de Fransman probeert misschien zijn behoefte aan zekerheid, authenticiteit of vrijheid te vervullen. En de Italianen en Spanjaarden? Misschien proberen ze wel in hun behoefte aan voortgang te voorzien. Als je op deze manier naar anderen kijkt, blijf je gemakkelijker voor hen openstaan en ervaar je zelf meer rust.

Eerlijk uiten
Je kunt bij het eerste vleugje ergernis ook aangeven wat jouw behoeften zijn. De verkoper kun je bijvoorbeeld antwoorden dat je door de straat loopt omdat je zelf een restaurant of winkel uit wilt zoeken en dat je dat nu graag wilt gaan doen. Hiermee ben je niet alleen eerlijk en duidelijk voor de ander. Je hebt ook oog voor datgene wat voor jou belangrijk is, wellicht ruimte en keuzevrijheid.

Er zijn natuurlijk grenzen
Het kan natuurlijk zijn dat het gedrag van vakantiegangers of gastheren iets bij jou triggert. Je ergernis slaat om in irritatie of je voelt boosheid opkomen. Dit is het signaal dat er een belangrijke behoefte niet is vervuld. Spreek je dan bijvoorbeeld eerlijk uit en vraag anderen een actie te ondernemen. Houd het bij jezelf, ga anderen niet beschuldigen. Dat laatste leidt namelijk bij hen tot ergernis of boosheid en dan krijg je waarschijnlijk helemaal niet waar je zo naar verlangt. Je kunt er ook voor kiezen om in je behoefte te voorzien door zelf actie te ondernemen, zoals een andere plek zoeken als je je ergert aan het geluidsvolume van je medereizigers. Ga bij jezelf na wat oké is voor jou en waarmee jij het beste in je behoeften voorziet.

Zelfempathie
Ben je boos of teleurgesteld als de accommodatie niet voldoet aan je verwachtingen, de wifi toch niet gratis blijkt te zijn of je langer moet wachten dan je zou willen? Voel je je machteloos omdat je zo graag gehoord of begrepen wilt worden? Geef jezelf dan in stilte empathie. Door ruimte te geven aan je gevoelens en behoeften kom je weer bij jezelf en bij je eigen kracht. Je weet beter wat je kunt doen om je prettiger te voelen of te zorgen voor datgene waar je zo naar verlangt. Alleen hierdoor al voel je je lichter, opgelucht of zelfs blij. En dat is precies hoe je je op vakantie wilt voelen, toch?

Een ontspannen en plezierige vakantie toegewenst!

Leave a Reply