De zomer is bijna voorbij. Misschien ben je op vakantie geweest, misschien heb je doorgewerkt. Hopelijk heb je in ieder geval genoten van het mooie weer en het buitenzijn. Nu begint het serieuze leven weer. Op je werk of in je eigen bedrijf. Hoe ga je empathisch met collega’s om? Hieronder drie werksituaties die tijdens de workshops aan de orde kwamen.

Spreek je intentie én irritatie uit
Stel dat je collega je voor de derde keer dezelfde vraag stelt terwijl jij geconcentreerd bezig bent. Je irriteert je, want je wilt erop vertrouwen dat je uitleg goed begrepen wordt en je wilt door met je werk. Je hebt behoefte aan effectiviteit en voortgang. Hoe los je dit empathisch op?
Door aan te geven dat je graag wilt helpen, vervul je mogelijk de behoefte aan geruststelling van je collega. Hij voelt zich waarschijnlijk maar wat onzeker en ongemakkelijk omdat hij je voor de derde keer vraagt. Door daarnaast eerlijk te zijn over wat er in jou omgaat en daarbij zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor je gevoelens en behoefte, ben je helder voor je collega en zal hij er gemakkelijker mee akkoord gaan dat je hem op een later moment helpt. Misschien vindt hij zelfs een andere oplossing voor het beantwoorden van zijn vraag, zoals een andere collega vragen of in een handleiding kijken.

Zie je collega en durf te vragen
Het kan ook omgekeerd: je hebt een klant aan de lijn met een vraag waarop jij het antwoord niet weet, maar je collega aan de overkant van je wel. Hij is echter op zijn werkplek in een gesprek met een interne klant. Je wilt hem niet storen, maar je wilt ook dat de klant wordt geholpen. Je hebt je collega al een paar keer geseind vanaf je werkplek, maar hij reageert niet. Hoe los je dit op?
Je loopt naar je collega toe en zegt eerlijk dat je je ongemakkelijk voelt dat je inbreekt in hun gesprek omdat je het belangrijk vindt dat hun gesprek effectief verloopt. Tegelijkertijd wil je graag de klant aan de lijn helpen. Hoe is het voor hen als je nu je vraagt stelt, zodat zij daarna door kunnen met hun gesprek en jij de klant aan de telefoon kunt helpen? Grote kans dat je collega je vraag maar wat graag beantwoordt. Hij is immers gezien en gehoord in wat belangrijk voor hem is én het is duidelijk voor hem hoe hij jou (en de klant) kan helpen. En zegt hij toch ‘nee’, dan ga je terug naar de klant aan de telefoon en luister je empathisch naar zijn mogelijke frustratie en behoefte, die je ook voor je klant benoemt. Zelf hoef je je niet ongemakkelijk of schuldig te voelen. Je hebt je best gedaan. Meer kun je niet doen.

Loop niet weg bij boosheid, alleen voor een time-out
Je collega maakt een opmerking die je raakt. Meteen voel je de boosheid in je ontvlammen. Hoe reageer je? Zeg je iets hatelijks terug (vechtreactie) of loop je zonder iets te zeggen weg (vluchtreactie)? Het is een veelgehoorde tip: tel tot tien bij boosheid. Je kunt ook even een time out nemen door naar het toilet te gaan. Dat kun je er misschien nog net uit krijgen, zodat je collega begrijpt wat je gaat doen. Op de wc kun je je woede (in stilte) de vrije loop laten. Wat denkt je collega wel dat ze zegt! Stomme trut! Ze heeft ook altijd van die nare opmerkingen! Voel de woede in je lijf. Je merkt dan misschien dat er iets verandert. Dat je iets anders voelt, verdriet, machteloosheid of angst. Dat zijn behoeftes die vaak onder boosheid zitten. Voel die emoties ook, dan kun je op een gegeven moment ervaren dat je iets nodig hebt, iets dat zo belangrijk voor je is en dat je mist op het moment dat je collega die opmerking maakt. Is het waardering, erkenning of respect? Wees met al je aandacht bij je behoefte en ervaar wat dat met je doet. Voel je je lichter, meer opgelucht of zelfs blij? Bedenk dan of je nog iets nodig hebt, of je je collega, jezelf of een ander iets zou wille vragen om je behoefte vervuld te krijgen. Je hebt jezelf net empathie gegeven en dat doet vaak al heel veel. Grote kans dat je rustig bij je collega terug kunt komen en jullie je samenwerking zonder problemen voort kunnen zetten. De pijn die je voelde bij de opmerking van je collega, heeft immers niets met hem of haar te maken, maar alles met jou. En heb je toch iets nodig, zou je willen dat je collega weet wat haar opmerking met je doet? Dan kun je dit eerlijk vertellen en vragen of ze even naar je wilt luisteren en misschien in haar eigen woorden wil vertellen wat ze jou heeft horen zeggen. Dan ben je helemaal gehoord.

Veel werkplezier en samenwerking toegewenst!

Heb je zelf een andere situatie op je werk waarin je empathisch zou willen reageren? Reageer dan hieronder of meld je aan voor de basiscursus Empathisch Communiceren.

Vakantiestress? 5 tips om ruzie te voorkomen

hoe blijf je in contact met jezelf en anderen?

Herken je de spanning die je voelt tijdens de voorbereidingen voor de vakantie? De twijfel en onzekerheid bij vertrek: hebben we wel alles bij ons? De stress en irritatie als we in de file staan of we kilometers langszaam moeten rijden vanwege wegwerkzaamheden? Om maar niet te spreken over het gedrag van de overige weggebruikers. Of de kibbelende kinderen op de achterbank. Hoe voorkom je ruzie en ergernissen tijdens je vakantie?

Hieronder 5 tips om in contact te blijven met de mensen om je heen en met jezelf.

1. Neem je spanning en irritatie serieus

Wuif de twijfel, spanning of irritatie die je voelt niet weg onder het mom van ‘vakantie moet gezellig zijn’. Sta er even een paar minuten bij stil, voel wat je voelt en luister naar de gedachten in je hoofd. Voel je je boos, moe of machteloos? Laat die gevoelens er gewoon zijn en kijk of je erachter kunt komen wat maakt dat je je zo voelt. Verlang je zo ontzettend naar rust en ontspanning? Zou je zo graag plezier willen hebben samen met je partner, vrienden of gezin? Doet het je eigenlijk verdriet dat het weer zo anders gaat dan je zou willen? Laat het verdriet toe en kijk dan wat je graag zou willen dat er gebeurt. Wat wil je dat je partner, vrienden of kinderen zeggen of doen? Vraag het ze, en vertel erbij hoe je je voelt en wat je zo graag zou willen. Grote kans dat ze maar al te graag gehoor willen geven aan je verzoek.

2. Spreek je irritatie uit

Voel je je geïrriteerd, zeg het dan eerlijk in plaats van je af te reageren op anderen. Dan is het voor de mensen om je heen duidelijk wat een situatie met je doet. Probeer hierbij niet de schuld in de schoenen van anderen te schuiven, maar neem verantwoordelijkheid voor je emoties. Jij voelt je zo omdat jíj iets nodig hebt en daar kun je actie op ondernemen of anderen vragen je te helpen. Dat kan er zo uitzien: ‘Het irriteert me zo dat we in de file staan, want ik wil zo graag bij de camping zijn! Ik maak me zorgen, want ik wil nog genoeg energie over hebben om te rijden en ik merk dat me dit heel veel energie kost. Hoe is het voor jullie als we bij de eerstvolgende parkeerplaats stoppen?’

3. Verwacht niets en neem niets aan

Een vakantie zorgt voor onverwachte gebeurtenissen. Sommige zijn aangenaam, anderen minder. Als je steeds open blijft staan en objectief waarneemt wat er gebeurt en wat dat met je doet, blijf je beter bij jezelf en in contact met de ander dan wanneer je handelt vanuit verwachtingen en aannames (het zal wel zo gaan, hij zal wel zo zijn) Er is niets mis met verlangens en uitkijken naar een vakantie. Ga alleen niets van anderen verwachten en benader hen niet vanuit aannames, want dat zorgt respectievelijk voor teleurstelling en ruzie of discussie. Spreek je waarneming, gevoelens en verlangens uit en koppel er een concreet verzoek aan. Dan voorkom je ruzie en heb je de grootste kans dat je op vakantie krijgt waar je zo naar verlangt.

4. Bedenk dat anderen waarschijnlijk hetzelfde willen als jij

Of je nu met een groepsreis op vakantie gaat of met je vrienden, partner of kinderen, bedenk dat iedereen hetzelfde wil op vakantie, namelijk ontspanning en plezier. Dat geldt ook zeker voor alle andere vakantiegangers die je tegenkomt op de snelweg, bij je vakantieverblijf of in de rij voor een museum of attractie. We hebben allemaal dezelfde behoeften en dat verbindt ons. Juist op vakantie kunnen we dat ervaren. Dat is toch mooi?

5. Veroordeel jezelf niet als je oordeelt over anderen

Denk je toch de meest vreselijke dingen over je medeweggebruikers, partner, kinderen of groepsgenoten, veroordeel jezelf daar dan niet voor. Luister naar de boze, wraakzuchtige gedachten in je hoofd. Zie ze als signalen dat je iets mist, iets dat belangrijk voor je is. Is het harmonie, eerlijkheid, gelijkwaardigheid, wederkerigheid? Wees even met je aandacht helemaal bij datgene wat zo wezenlijk is voor jou en ervaar dat je lichaam zich ontspant. Geniet van de opluchting die ontstaat als jij je eigen behoeften serieus neemt. Je zult merken dat je daarna veel meer begrip kunt opbrengen voor anderen.

Een bijzonder plezierige vakantie toegewenst!

Meer handvatten nodig?
In de workshops en cursussen van EmpathieWorkshops staat plezierig contact met anderen centraal, met name door de kracht van empathie.

Wat doet dit blog met je? Laat je reactie achter!