Wat is Empathisch Communiceren?

Empathisch communiceren is in contact komen en blijven met wat er in jezelf en anderen leeft. Het is een eerlijke, gelijkwaardige, open manier van communiceren waarbij je de ander echt ontmoet en steeds in verbinding blijft met jezelf en de ander. Je kunt het ook compassie in de praktijk noemen.

De grondlegger van deze vorm van communiceren is Marshall Rosenberg. Hijzelf spreekt over Geweldloze Communicatie, vanwege het geweldloze karakter ervan. Er wordt ook gesproken over Verbindende Communicatie of Compassievolle Communicatie.

Empathie in vier stappen

Bij Empathisch Communiceren volg je vier stappen: Waarneming, Gevoel, Behoefte en Verzoek. Wat deze stappen inhouden en waarom ze belangrijk zijn voor contact en verbinding, leg ik hieronder uit.

Waarneming
Om in contact en verbinding te blijven met de mensen om je heen, is het belangrijk dat je objectief kunt waarnemen. Zodra je je eigen gedachten gaat vormen over wat iemand zegt of doet, bestaat het risico dat de ander je uitspraken opvat als kritiek. Met als gevolg dat hij niet meer naar je luistert. Het wordt dan veel moeilijker om elkaar te horen. Blijf je bij de feiten die je allebei kunt waarnemen, dan is het gemakkelijker om elkaar te horen. Je zegt dan immers niets wat de ander als kritiek kan opvatten, maar benoemt alleen wat je allebei ziet of hoort.

Gevoel
Gevoelens horen bij ons leven. Wat onze partner, kinderen of collega’s zeggen of doen, doet iets met ons. We voelen ons blij, geïnteresseerd of enthousiast. Met gevoelens als boosheid, verdriet of jaloezie hebben we meer moeite. Door ook deze emoties niet weg te drukken maar ze gewoon te voelen, krijgen we belangrijke informatie over onszelf. In de introductieworkshop ontdek je welke gevoelens je allemaal kunt hebben.

Behoefte
We kennen allemaal de basisbehoeften: onderdak, eten en drinken. Maar wist je dat helpen ook een behoefte is? Alles wat we zeggen of doen, doen we om een behoefte te vervullen. Niet alleen jij, ook de mensen om je heen. Als je je dat realiseert, kun je door de woorden van iemand heen horen wat hij werkelijk wil zeggen. Namelijk wat zo wezenlijk voor hem is. In de introductieworkshop gaan we op zoek naar deze behoeften. Je leert er verschillende kennen en toepassen op je eigen situatie.

Verzoek
Behoeften zijn mooi, maar uiteindelijk gaat het om concrete actie. Want alleen zo krijg je waar je zo naar verlangt. Of dat nu eten, warmte of erkenning is. Door vrij na te denken over wat je het liefst zou willen, zie je ineens ontelbaar veel mogelijkheden om je behoeften te vervullen. Dat geeft niet alleen perspectief, maar ook vrijheid. Je bent namelijk niet meer afhankelijk van anderen om te krijgen wat je nodig hebt. Je hebt zelf wegen gevonden. En mocht je daarbij anderen nodig hebben, dan doe je hen gewoon een verzoek. Nou ja, gewoon. In de dagelijkse praktijk zul je merken dat anderen je vraag gemakkelijk opvatten als eis. En dan zijn zij niet erg geneigd er gehoor aan te geven. Daarom gaan we in de introductieworkshop in op de 7 kenmerken van een empathisch verzoek. En oefenen we ook met het doen van een verzoek in een concreet gesprek.

Meer weten?

Bekijk het programma van de introductieworkshop Empathisch Communiceren, stuur een mailtje naar info@empathieworkshops.nl of bel trainer Geweldloze Communicatie Annemiek op tel. 06 518 35 227

51 thoughts on “Wat is Empathisch Communiceren?

Leave a Reply